Friday 1 March 2013

Baucar Buku


Assalamualaikum


  Alhamdulillah, terima kasih lah kat kerajaan sebab susah-susah je kasi baucar BB1M & Kad Diskaun Siswa kat students di M’sia nie.. huhu. Setiap tahun takde benda lain dah budak-budak ni duk tunggu. BB1M  jela jadi persoalan bila nak dapat. Belum dapat pon aku dah list dalam kepala otak nie nak beli benda2 mengarut apa dengan baucar buku nie. Taon lepas dapat RM200 jew, kali nie kerajaan up lagi sekeping. Jadi RM250.. Sehari sebelum dapat BB1M sume siswa kat tempat aku nie, termasuk aku bukan main lagi semangat dengar ceramah kat dewan sebab takut tak dapat baucar buku nie esoknya kalau tak join. Sanggup tunggu macam bodoh VIP yang datang lambat 2 jam setengah. Padahal pancing jew budak-budak nie nak kasi penuhkan dewan, pastu dengar la sikit ceramah VIP tu..then last-last masukkan jugak pasal politik kat budak-budak nie. Aku dari awal memang dah tau dah agenda sume nie. Malas nak layan..sebab tak cukup umur. Yang tak join pon, still dapat jugak esonya. Sume kena kencing. Ahak~


Tapi sayang seribu kali sayang, budak-budak nie dan aku sendiri tak tau macam mana nak guna baucar nie dengan betul. Nama jew baucar buku..tapi benda yang dibeli takde kaitan langsung dengan pelajaran. Yela, dah dapat RM250 tu semua macam  dah blur nak beli buku ilmiah apa. Kalau beli pon beli novel jela. Pastu ramai pulak aku tengok orang pergi beli teddy bear kat kedai depan tu. Nak pulak yang paling besar dan yang pasti harga 100++ jugak. Hummm..Aku rasa elok kerajaan tukar jadi BBB1M (Baucar Beli-Belah 1Msia) la pulak taon depan. Lagi la heaven gamaknya budak-budak ni boleh beli macam-macam. Ehe..


Aku pulak, nasib baik la bukan jenis giler sangat benda-benda macam tu. So, takde la nak meleleh air liur sangat teringin nak beli tedy bear bagai sume tu. Sekali. pergi kedai buku macam dah blur nak beli buku apa yang berguna untuk pelajaran aku. Nak beli buka masakan macam tak perlu sangat la pulak. Aku dah terer apa masak? (mampos tak layan. ngee) Kalau setakat nak tengok resepi, dalam internet pon aku boleh search. Jimat dah satu kat situ. Yew dak??


Pastu lagi satu yang buat aku bengang, Aku pergi kedai POPULAR kali nie, tapi leceh giler bila nak guna baucar nie.. kalau nak beli barang lain selain buku, even sebatang pen pon aku kena cari buku sampai harga rm40 dulu, pastu baru la boleh beli stationary rm10. Last-last aku cari kedai yang jual accessories laptop jer senang. Habis rm200 dah. Puas! Tinggal lagi sekeping untuk beli buku dengan lect. Ehe..

 satu keping dah guna. Tinggal lagi empat.



 sume nie aku beli kat kedai buku POPULAR. kecuali earphone & pendrive..nasib baik pakai sekeping je kat kedai tu.. susah sangat nak beli barang lain. Pastu habiskan beli satu headphone, hadiah kat kakak aku. Abah aku pon macam jeles nak jugak headphone tengok aku belikan. huhu..

Harap-harap taon depan dapat lagi baucar buku. kalau kerajaan nak up sikit lagi pon ok jugak..siswa-siswa di M'sia nie sume memerlukan. Huhu.. Adioss!

No comments:

Post a Comment

Dunia kanak kanak yang dirindukan

Masa kau kecik kau tak sabar nak jadi besar, nak tengok muka sendiri ni macam mana la agaknya bila aku dah besar. Muka hitam yang ni nanti...